مشکل ترافيک ناشي از تعداد بيشمار خودروهايي است که در سطح شهر تردد ميکنند. در حال حاضر بيش از 11 هزار خودرو در معابر شهري تهران تردد ميکنند که حضور آنها از حضور شهروندان تهراني پررنگتر است.
اگرچه بسياري از افراد اين مشکل را ناشي از توليد بي حد و حصر خودرو توسط شرکتهاي خودروساز ميدانند، اما در واقع ريشه اين مشکل را نه در افزايش شمار خودروهاي توليدي بلکه در جاي ديگري بايد جستجو کرد و آن ضعف در ناوگان حمل و نقل عمومي شهر تهران است. چراکه وسايل نقليه عمومي پايتخت در حال حاضر نه تنها ظرفيت پذيرش شمار بيش از حد مسافران را ندارند بلکه از امکانات مناسبي نيز برخوردار نيستند.
نمايش تصاوير متحرک از طريق تلويزيونهاي شهري و تابلوهاي تبليغاتي، نامفهومي برخي از علائم و نشانهها، وجود پمپهاي بنزين در محدوده مرکزي شهر و تشکيل صفهاي طولاني در اين رابطه نيز از ديگر عوامل تشديد کننده ترافيک است.
هر راهکار جديدي هم که از سوي مسئولان شهري و ارگانهاي مربوط براي حل مشکل ترافيک انديشيده ميشود بعد از گذشت مدتي به بنبست ميرسد و دوباره همه را به نقطه آغاز بر ميگرداند و خيابانسازي، اتوبانسازي، پلسازي و مترو و حتي حضور اتوبوسهاي BRT نيز مشکلي را حل نکرده و نخواهد کرد.
به نظر ميرسد نگاه مسئولان شهري بالاخص شهرداري به اين موضوع نگاهي کارشناسانه نيست زيرا به رغم اينکه هرساله به اين معضل شهري فکر و نسبت به آن ابراز نگراني ميشود و براي حل آن جلسات مختلف ميگذارند. اما هيچگاه موفق به گرفتن تصميمي جدي در راستاي حل اين موضوع نشدهاند.
مسائل و مشکلات حاشيهاي، ناهماهنگيها و عملکردهاي مستقل و خودسرانه متوليان، در کنار ضعف مديريت شهري که منجر به ايجاد مشکلات بودجهاي در اين رابطه ميشود همچون سدي عمل ميکند که مانع رسيدن به نتيجهاي واحد در اين زمينه است. تا زمانيکه مسئولان شهري اختلافات خود را کنار نگذارند و در اين زمينه به يک نظر واحد نرسند هيچ مشکلي از ميان برداشته نخواهد شد./115
انتهای پیام/